• BusyBox
  • Veikals
  • Kontakti
  • Piegāde
  • Blogs
  • Atsauksmes

Dzīves cikli

3. mar. 2017,


Cilvēks ir ļoti cieši vienots ar dabu, tāpēc katram bērnam  jau kopš mazotnes ir jāveido cieņa, mīlestība un prieks par dabu, prasme saskatīt dabā notiekošās pārmaiņas, izpratne, ka daba ir vienota sistēma, kurā ir nepieciešamas visas sugas.

Protams, pavisam maziem bērniem nav iespējams un pat nevajag stāstīt visus procesus sīkumos, bet ar kautko taču ir jāsāk...

Mēs bērniem kā lielisku palīglīdzekli esam izvēlējušies dažādas dzīves cikla figūriņas, ko piedāvā ‘SafariLTD’. Vecākajai meitai jau ļoti ilgu laiku interesēja bites un skudras, tāpēc nolēmām sākt ar šo kukaiņu dzīves cikliem.

Kā lielisks palīglīdzeklis iesākumā var būt kāda bērnu grāmatiņa par attiecīgo tēmu, kuru no sākuma var bērnam lasīt, radot kopainu par kukainīša dzīvi. Sākām ar grāmatiņu par Skudriņu Eniju, skudru pūžņa sargātāju, kur bērnam saprotamā valodā ir aprakstīti daudzie pienākumi, ko skudriņas veic savā ikdienā. Tagad lasām stāstiņu  par skudriņu Rudi, ko meitai izprintēju no Videsgidu mājas lapas: http://www.videsgidi.lv/faili/Meza_skudra_Rude.pdf 

Kad meitiņa bij iepazinusies ar grāmatiņu saturu, tad iedevu viņai skaudras dzīves cikla figūriņas, tām klāt izveidoju kartītes ar nofotogrāfētiem figūriņu attēliem kā arī kartiņas ar to, kā tas reāli izskatās dzīvē. Katrai figūriņai klāt ir teksts, kas paskaidro konkrēto metamorfozes procesu bērnam saprotamā valodā. Kad bērns pats jau māk lasīt, viņš attiecīgo tekstu var savienot jau ar figūru, bildīti un nosaukumu.

Liels prieks ir ari vienkārši spēlēties ar mazajām figūriņām. No kinētiskajām smiltīm tad ceļam skudru pūžņus un liekam skudriņai tur dzīvot...

Šovasar mēģināsim novērot dabā arī reālu skudru pūzni. Bērnam var iedot līdzi palielināmo stiklu, lai viss process liktos vel zinātniskāks. Var pētīt, cik daudz skudru mīt pūznī, ko viņas dara un cik ātri pēc pietuvošanās pūznim, viņas jau čāpo pa biksēm uz augšu ))

Uz skudru pūzni var paņemt līdzi baltu salveti un vērot skudriņu reakciju, kad tā nolikta pie skudrupūžņa... skudras salvetei virsū izdalīs saldskābu sekrētu un salvete smaržos pēc skudru pūžņa.

Var nolikt pūžņa vidū čiekuru un konfekti, un pētīt, kurp skudras vairāk skries. Nākamajā dienā var doties aplūkot, kas palicis pāri no konfektes...

 Tik pat interesanti ir izzināt ari citu kukainīšu dzīves ciklus...

Cik ilgs ir kukaiņu mūžs? Kā tie slēpjas no ziemas aukstuma? Pajautājiet bērniem, kur dzīvo bites! Vai šiem kukainīšiem ir savas mājas, kur tie pavada ziemu?  Bet taurenītis? Sameklējiet kopā ar bērniem zem koku mizas vai nokritušās lapās kukaiņa kūniņu, pastāstiet bērniem, ka taurenītis, lai ziemā nenosaltu, ir mainījis "apģērbu". Jaunajā ietērpā taurenītis sagaidīs pavasari...

Daba ir brīnumiem pilna un ir tik aizraujoši šos brīnumus atklāt...

Šeit atrodami linki uz interesantām grāmatiņām, ko piedāvā videsgidi.lv. Katras grāmatiņas beigās atrodami arī uzdevumi jauniegūto zināšanu pārbaudei:

Skudra Rude   http://www.videsgidi.lv/faili/Meza_skudra_Rude.pdf 

Lasis Ludis  http://www.videsgidi.lv/faili/Lasis_Ludis.pdf

Pūce Menarda http://www.videsgidi.lv/faili/Meza_puces_Menardas_medibu_stasts.pdf

Ķērpjuts Cida http://www.videsgidi.lv/faili/Kerpjuts_Cildas_celojums.pdfSienāzis 

Augi  http://www.videsgidi.lv/faili/Sienazisu_ziedu_paslepes.pdf

/Šos izdevumus izdod Dabas muzeja atbalsta biedrība/

Lai Jums interesants un izzinoš kopā pavadītais laiks...



Gaismas spēles

2. mar. 2017,
Gaismas galdam manu bērnu ikdienā ir milzīga loma. Tā ir kā smilšu kaste mājas apstākļos, bērni zin, ka majās ir atvēlēta konkrēta vieta sensorajiem materiāliem, un ka tas, kas tur iekšā iebērts, tur ari paliek, un ja gadās ko izbērt ārā, pa rokai vienmēr ir maza birstīte, ar ko paši bērni visu sakopj.
Vīrs pieteicās šo kasti uzmeistarot pats, bet vietējiem ražotājiem zvanīju, lai noskaidrotu, cik biezu organisko stiklu tie izmanto un vai tie ir droši, ja bērns piemēram gribēs tam uzkāpt virsū, vai iesēsties šajā kastē? Kad atbilde bija, ka stikls ir plāns un ka kaste nav paredzēta lai tur iekšā kāptu, tad sapratu ka tāds variants mums neder un tiešām būs jāmeistaro to pašiem. Turklāt visi nepieciešamie materiāli izņemot organisko stiklu jau mājās bija ...
Sapratu ka nevaru aiznest 60x60 cm lielu un smagu koka kasti katru reizi, kad eju ārā no istabas, baidīdamās, ka mazā meita tur neiekāps un to nesalauzīs... vēl jo vairāk... es tieši gribu lai bērni tur kāpj iekšā un izbauda to pilnībā.. lai sēž tur iekšā kā reālā smilšu kastē un ber virsū sev mannnu vai smiltis uz basajām pēdiņām... vecākā meita to tagad izmanto arī kā skatuvi ar gaismas efektiem, kad skan viņas iemīļotākās dziesmas ))
Tā tapa mūsu pašu meistarotais gaismas galds no bieza organiskā stikla un tik pat spožs un gaismas caurlaidīgs....
Ikdienā parasti tajā atrodas kāds no materiāliem ( manna, kukurūza, rīsi, smiltis, hidrogēla bumbiņas, griķi, pupiņas, krāsaini akmentiņi, makaroni utt. Katru dienu vai pārdienas mēs tos mainam. Bērni paši pasaka, kad "Laiks mainīt dekorācijas" ))
Interesanti spēlēties tajā ir ari bez gaismas, bet kad tomēr to ieslēdz, tad tad kā uz burvju mājienu viss izmainās... esošā lieta iegūst jaunu nokrāsu, ir skaidrāk saredzamas katras lietas kontūras un tekstūra... Tā ir kā maza burvestība. Mainot led krāsu mainās ari tas kā lietas izskatās.

Visizteiksmīgāk izskatās materiāli, kas ir gaismas caurlaidīgi, bet arī citām lietām tā izceļ svarīgas īpašības- iezīmē kontūras un ir tik interesanti atklāt gaismu, kas slēpjas apakšā...





Ar vārdu kartēm var paveikt tik daudz...

28. feb. 2017,


Vārdu kartes ir ļoti noderīgs resurss jebkurā bērna vecumā. Šīs kartes stimulē bērna vizuālo atmiņu un loģisko domāšanu un tās var tikt izmantotas neskaitāmos veidos . Bērni vienlaikus spēlējas un mācās. Ar to palīdzību bērnam var mācīt ari svešvalodu.

 

1.    Pavisam maziem bērniem vecāki var nokomplektēt visvienkāršākos vārdiņus un mācīt tos, pamazām, palpašinot bērna vārdu krājumu un liekot klāt arvien jaunus vārdus.

 2.    Vēlāk ar trīsdaļīgajām montessori kartiņām bērns pats var lasīt vārdus un meklēt atbilstošu attēlu. Pārbaudīt sevi var izmantojot kontrolkarti. Vārda kartei var izveidot klāt tekstu, kas šo attēlu paskaidro.


 3.    Kartes var grupēt, piemēram,  dzīvniekus var grupēt pēc tā, kur tie dzīvo, uz zemes, ūdenī vai gaisā, bet ir taču ari dzīvnieki, kas var dzīvot vairākās vidēs... lieliska tēma diskusijai... Piemēram pīle vai bruņurupucis.

 4.    Var izvēlēties kādu no kartēm, parādīt to bērnam ļoti ātri un aizklāt... un tad ļaut uzminēt, kas tur bija atainots.

 5.    Vienu no kartēm var aizklāt ar citu un tad pamazām slidināt to uz leju atklājot zīmējumu un gaidot, kad bērns uzminēs, kas tur ir atainots.


 6.    Nolikt bērnam dažas kartītes priekšā un nosaukt lēnam katru no tām, lai bērns iegumē, tad likt bērnam aizvert acis un noslēpt kādu attelu, bērnam atverot acis,  ir jauzmin kas trūkst.

 7.    Salikt vairakus vienas grupas attēlus un 1 atšķirīgu, piemēram 7 priekšmeti un  1 ēdama lieta, un ļaut bērnam uzminēt kas no attēliem neiederas.


 8.    Izkārtot 6 attēlus vienā rindā un ritmiski nosaukt tos vienu pēc otra no pirmā līdz 6tajam un tad ņemot nost pa vienai kartītei.. atkārtot to līdz nav palikusi vairs neviena kartīte. Bērns atcerēsies visas ilustrācijas kādā secībā tās bija un mēģinās izkārtot... tas ļoti labi trenē bērna atmiņu.

9.    Paņemt vairākas kartes un nolikt bērnam priekšā, tad izrunāt kādu kustinot tikai lūpas bez skaņām un ļaut bērnam uzminēt no lūpām, kuru no attēliem jūs nosaucāt.

 10. Nolikt 6 no kartītēm bērnam priekšā un ļaut bērnam uzminet iedomāto attelu nosaucot tā detaļas, piemēram (suns: tam garšo kauli un tas sargā māju no laupītājiem).


 11. Ar kartēm var spēlēt atmiņas spēli. Apgriezt vairākas kartes uz leju un jautāt bērnam, kur kas atrodas. Ja tiek nosaukts nepareizi, karti atkal aizklāj un mēģina no jauna.


 12. Var nolikt daudzas kartes bērnam apskatei piemēram uz minūti un tad visas tās aizklāt, un bērnam jāuzraksta vai jānosauc tik daudz vārdu cik viņš atceras.

 13. Priekšmetu dārzeņu vai dzīvnieciņu kartēm, piemēram, var izvēlēties atbilstošus reālus objektus kas atrodas mājās un ļaut bērnam tos savienot ar kartītēm.


14. Var izmantot kartīti ar caurumiem, ko var uzlikt pa virsu kartei ar zīmējumu un ļaut bērnam uzminēt kas ir attēlots, redzot tikai tik daudz, cik atklāj bildītes caurumiņos atainotais. (Piemērā: gailis)



15. Var izvēlēties dažas kartiņas lurās objektos saskatāmas noteiktas figūras vai krāsas un likt bērnam atrast piemēram kurā zīmējumā tas redz trijstūri.


Šie un vel daudzi uzdevumi palīdz trenēt bērna atmiņu, koncentrēšanās spējas, paplašina vārdu krājumu un protams liek būt lepniem, ja darbiņš paveikts godam :)

Lai interesanti un izglītojoši pavadīts laiks...

Jaunākie ieraksti

  • Dzīves cikli
    3. mar. 2017
  • Gaismas spēles
    2. mar. 2017
  • Ar vārdu kartēm var paveikt tik daudz...
    28. feb. 2017

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.